Pirms aptuveni 10 gadiem SEO bija daudz vienkāršāks process un mājaslapas nosaukumam bija izšķiroša nozīme. Nereti pietika izveidot atbilstošu atslēgvārda domēnu (“exact match domain”, EMD), lai nokļūtu Google pirmajās pozīcijās ar minimālu piepūli.
Atlika izveidot domēnu, kas precīzi ietvēra konkrētu atslēgvārdu vai frāzi un tas jau dažu nedēļu laikā sasniedza pirmo lapu. Piemēram, Latvijā – “kreditspretautokilu.lv” vai ASV – “autoinsurancepricequotes.com”.
Viss mainījās 2012. gadā, kad Google veica izmaiņas algoritmos un samazināja EMD spēku. Tas sevišķi spilgti izpaudās mājaslapās, kuru saturs veidots angļu valodā, bet ar pāris gadu nobīdi bija manāms arī Latvijā.
Galvenais iemesls šādām izmaiņām bija vēlme izskaust EMD domēnu dominanci. Nereti šādi domēni bija saturiski tukši, taču, pateicoties atslēgvārdam domēnā, bija redzami Google rezultātos. Kāda situācija ir mūsdienās?
Google rezultātos mēs vairs neredzam tik daudz EMD. Patiesībā tie ir kļuvuši ievērojami mazāk nekā iepriekš un vairāk vērtējami kā izņēmums, nevis likumsakarība, sevišķi ārpus Latvijas. Vairumā gadījumu pirmajās pozīcijās ir mājaslapas, kuru domēni nav nemaz saistīti ar konkrēto atslēgas vārdu, taču ir izņēmumi. Pat vēl šodien ir reizes, kad būtu pareizāk reģistrēt domēnu, kas precīzi atbilst izvēlētajam atslēgas vārdam.
Vai mūsdienās ir jēga veidot domēnu tikai ar atslēgvārdu tā nosaukumā?
Īsā atbilde – jā, bet, lai saprastu – kādēļ, būs jāiedziļinās.
Domēna vārda mērķis nav tikai sasniegt labas pozīcijas Google meklēšanas rezultātos. Domēns kalpo kā uzņēmuma korporatīvā identitāte. Šī iemesla dēļ tam ir jābūt viegli iegaumējamam, atkārtojamam un reprezentatīvam.
Apmeklētāji mājas lapai tiek piesaistīti ne tikai no Google. Reklāmas kampaņas, e-pasta mārketings, publikācijas plašsaziņas līdzekļos ir tikai daži no populārākajiem apmeklētāju piesaistīšanas veidiem.
Uzņēmumiem, kas iecienījuši reklamēties Google Ads (Adwords), EMD domēns var kalpot kā papildus uzticamības signāls brīdī, kad lietotāji izvēlas, kuru no mājas lapām apmeklēt. Tādējādi, lai arī atslēgvārdu domēns vairs nevar palīdzēt nokļūt Google top pozīcijās tik vienkārši kā agrāk, taču šādiem domēniem ir citas priekšrocības:
- dabīga – tiešā interneta lietotāju plūsma. Samērā daudzi interneta lietotāji neizmanto interneta meklētājus, bet pārlūkā pa tiešo raksta nepieciešamo frāzi, piemēram, octa.lv vai seo.lv. Rezultātā šādas mājas lapas stabili piesaista jaunus klientus, neiztērējot nevienu centu.)
- lielāka uzticamība;
- var piesaistīt uzmanība Google meklēšanas rezultātos;
- zīmola atpazīstamības veicināšana;
- viegli iegaumējams.
Kādu EMD domēnu ir jēga reģistrēt?
Domēna reģistrācija nav sarežģīta, taču pareiza domēna izvēle ir zināšanu, pieredzes un sajūtu apkopojums. SEO.lv rekomendē reģistrēt domēnus, kas raksturo jūsu pārstāvēto nozari, preces vai pakalpojumus.
Svarīgi – domēnam ir jābūt īsam un Latvijā bez domu zīmēm starp vārdiem. (Salīdzinoši Vācijā domēni ar domu zīmēm starp vārdiem ir ļoti populāri un, ja jāsavieno divi vārdi, uzņēmumi biežāk reģistrē tieši šādus domēnu vārdus.)
Sekojot šiem padomiem, ilgtermiņa lietošanai labs domēna vārds būtu “apdrosinasana.lv”, bet slikts “dzivokla-apdrosinasana.lv” VAI labs – “durvis.lv”, bet slikts “letaskokadurvis.lv”.
Situācijās, kad niša ir plašāka un izvēlētais domēns ir aizņemts, var reģistrēt domēnu ar atslēgas vārdu tajā, pievienojot papildus vārdu vai burtu. Labi piemēri – “octas.lv”, “kasko24.lv”.
Kam ir paredzētie garie domēna vārdi, kas ietver vairākas frāzes? Tikai reklāmas kampaņām vai eksperimentiem, nevis ilgtermiņa lietošanai. Tajās retajās reizēs, kad šādiem domēniem izdodas piesaistīt daudzas ārējās saites, tos vēlāk var pārvirzīt uz galvenā domēna atbilstošu lapu.
Vai Google mani sodīs, ja izmantošu EMD?
Nē, taču izmantojot EMD ir jābūt īpaši piesardzīgiem ārējā optimizācijā. Ja cenšaties piesaistīt apmeklētājus no Google ir svarīgi veikt SEO optimizāciju. Pretējā gadījumā Google var uzskatīt, ka cenšaties manipulēt ar tās algoritmiem un pacelties uz augstākām pozīcijām var būt problemātiski.
Jums var nākties veidot labāku saturu nekā citiem, pareizi veikt iekšējo un ārējo optimizāciju, taču to var izdarīt. Tā rezultātā uzņēmumi var iegūt gan augstas pozīcijas Google, gan priekšrocības, ko sniedz tikai EMD.
Pašreizējos Google meklēšanas rezultātos mēs redzam, ka tikai retajam uzņēmumam, kas ir reģistrējis EMD ir izdevies sasniegt labas top pozīcijas. Varam secināt, ka Google nedod viņiem nekādas īpašas priekšrocības, bet Bing.com gan bieži izrāda daudz lielāku pretimnākšanu.
Cerēto rezultātu nedošana visbiežāk gan nav EMD domēnu vaina, bet neprasmīgi veikta mājas lapas optimizācija. Reizēm šādi domēni ir sabojāti uz ilgu laiku un to atdzīvināšanai var būt vajadzīgi gadi vai pat vēl ilgāks laiks. Citos gadījumos pieļautās kļūdas būtu salīdzinoši viegli novērst, ja vien tiktu izmantota pareizā pieeja.