+371 28608612 kontakti@seo.lv

Pasaulē šobrīd ir izstrādāti simtiem, pat tūkstošiem interneta meklētāju. Google un Bing ir populārākie un zināmākie, taču arī mazos meklētājus lieto gana daudz interneta lietotāju. Turpinājumā aplūkosim pasaulē pašus populārākos interneta meklētājus. Google

1. Google

Google ir neapšaubāms līderis rietumu pasaulē, kur atkarībā no valsts aizņem no 75% līdz vairāk kā 90% no visiem interneta meklējumiem. Google nav izdevies kļūt par dominējošo spēlētāju interneta meklēšanas jomā tikai atsevišķās valstīs uz mums no austrumiem, t.sk. Krievijā un Ķīnā, kur darbojas vietējās meklēšanas sistēmas.

Teorētiski katram ir iespējams nokļūt Google pirmajā lapā, bet diemžēl viss nav tik vienkārši. Google labi apzinās savas līdera pozīcijas un palielina maksas reklāmu daudzumu pirmajā lapā. Tāpat tiek ieviesti dažādi jauninājumi, kas sniedz atbildes uz uzdotajiem jautājumiem bez nepieciešamības apmeklēt kādu mājas lapu. Tā rezultātā dabīgajiem meklēšanas rezultātiem pirmajā lapā paliek aizvien mazāk vieta un, lai sasniegtu labākas pozīcijas ir jāiegulda līdzekļi seo optimizācijā un savas vietnes uzlabošanā.

Interesanti, ka 1999. gadā Google dibinātāji L. Peidžs un S. Brins vēlējās Google meklēšanas dzinēju pārdot par 1 miljonu dolāru uzņēmumam Excite. Cena tika nokaulēta līdz 750 tūkstošiem dolāru, bet arī, tad uzņēmuma īpašnieks nebija gatavs to pirkt. 2018. gadā Google pārvaldošā koncerna Alphabet tirgus vērtība tiek lēsta uz 700 miljardiem dolāru.

2. Youtube

Youtube ir pasaulē lielākais video straumēšanas serviss. To ik dienu apmeklē vairāki miljardi lietotāju un vairāk kā 1,5 miljardi lietotāju ar privātiem kontiem (ielogojušies). Dienā tiek noskatīts vairāk kā 1 miljards stundu un likumsakarīgi, ka tiek izmantotas arī Youtube interneta meklēšanas sniegtās iespējas. Neskatoties uz to, ka Youtube lietotāji meklē, galvenokārt, izklaidi, mūziku un pamācības, tas ir spējis kļūt par pasaulē otru lielāko interneta meklētāju.

Vai zināji, ka Youtube tika izveidots 2005. gadā un jau gadu vēlāk pārdots par 1,65 miljardiem dolāru. Tajā brīdī likās, ka Google nopietni pārmaksā, bet šobrīd Youbue vērtība tiek lēsta 160 miljardu eiro apmērā. Tā rezultātā Google šobrīd kontrolē abus lielākos interneta meklētājus Rietumu pasaulē.

3. Amazon

1995. gadā dibinātais Amazon sākotnēji nodarbojās tikai ar grāmatu pārdošanu internetā, bet ātri pievienoja arī citas nišas produktus. 2018. gadā tas kļuva par pirmo uzņēmumu pasaulē, kura vērtība pārsniedza 1 triljona dolāru robežu. Šobrīd tā ir lielākā e-komercijas platforma un liela daļa interneta lietotāju Rietumeiropā sāk meklēt preces, nevis Google, bet tieši Amazon. Brīdī, kad Amazon atvērs Latvijā vai vismaz Lietuvā vai Igaunijā savu loģistikas centru, vietējie interneta veikali varēs pamazām vērties ciet.

Amazon reitings balstās uz produktu aprakstu, lietotāju vērtējumu un pārdoto preču daudzumu. Rakstīt atsauksmes var tikai lietotāji, kas produktu ir reāli iegādājušies. Vajadzības gadījumā var izmantot arī maksas reklāmas. Šajā interneta meklētājā dominē lielie uzņēmumi un arī pats Amazon regulāri laiž klajā savas produktu līnijas vai jaunus inovatīvus produktus (Kindle, Alexa u.c.)

4. Facebook

Viena no pasaules populārākajām mājas lapām, sociālais tīkls Facebook, piedāvā lietotājiem iespēju meklēt citus lietotājus, zīmolus, preces vai pakalpojumus. 2017. gadā Facebook lietotāju meklējumu skaits (dienā) sasniedza 2 miljardus kas ir vairāk nekā lielākajai daļai specializēto interneta meklēšanas dzinēju.

Iespējas sasniegt lietotājus ar parastiem līdzekļiem Facebook ir salīdzinoši mazas. Pāris gadus atpakaļ Facebook ieviesa ierobežojumus Facebook lapām sasniegt savus sekotājus. Rezultātā liela sekotāju bāze vairs neko daudz nedod, jo Jūsu lapas ziņas lielākā daļa tāpat neredzēs. Šīs izmaiņas tika veiktas, lai uzņēmumi būtu spiesti vairāk pirkt Facebook reklāmas un tā tas arī notika. Facebook reklāmas ir lētākas kā reklāmas Google Adwords (tagad Google Ads), bet Google ļauj precīzāk definēt mērķauditoriju (pēc atslēgvārdiem). Facebook turpretim piedāvā definēt auditoriju pēc interesēm, dzīvesvietas un citiem indikatoriem, kas nav slikti, taču jebkurā gadījumā nav tik precīzi kā Google.

5. Bing

Bing ir Microsoft piederošais interneta meklētājs, kas būtu ierindojams otrajā vietā, ja mēs skatītos interneta meklētājus šaurākā izpratnē. Atkarībā no valsts tā auditorija mēdz būt krietni lielāka nekā mums liekas – Lielbritānija (23%), ASV (33%), Zviedrija (12%), Francija (19%), Vācija (13%). Latvijā Bing aizņem mazāk par 5% un koncentrēties uz to nav jēga. Salīdzinot ar Bing, Google ir krietni atpalicis attīstībā, līdz ar to iegūt labas pozīcijas tajā ir vieglāk, bet ieguvums reti dod cerētu atdevi, jo auditorija ir ļoti maza. Aplūkojot mājas lapas apmeklējumu statistiku visbiežāk ir redzams, ka no Google apmeklētāju skaits ir simtiem reižu lielāks.

Galvenais veids kā Bing iegūst lietotājus ir interneta pārlūks – InternetExplorer. Jebkurā datorā, kur ir ieinstalēta Microsoft programmatūra Internet Explorer pārlūks ir ierakstīts jau no paša sākuma. Cilvēki, kas ar datoru ir uz Jūs, sevišķi vecāka gada gājuma ļaudis nezina, ka ir arī labāki interneta pārlūki un paliek pie sākotnēji ierakstītā.

6. Baidu

Ķīnas interneta pārlūks, kurā ik dienu tiek veikti vairāk kā 3 miljardi meklējumu. Ja nerunājat ķīniešu valodā vai neorientējaties uz Ķīnas tirgu, tad šis meklētājs nav pat pieminēšanas vērts. Ieejot Baidu.com netiek piedāvāta iespēja nomainīt valodu uz angļu, līdz ar to vismaz pagaidām ķinieši pat nemēģina piedāvāt savus pakalpojumus ārvalstu apmeklētājiem. Šobrīd Ķīnas valdība iegulda Baidu milzīgus līdzekļus mākslīgā intelekta attīstībā un šķiet, ka Baidu nākotnē varētu būt lielāka teikšana arī globālā mērogā.

7. Yandex

1997. gadā dibinātais Yandex.ru ir Krievijas lielākais interneta meklētājs un aizņem vairāk kā pusi no Krievijas tirgus. Ņemot vērā, ka Latvijā ir liels krievvalodīgo īpatsvars, varētu domāt, ka Yandex tirgus daļa būs gana liela, taču tā nav. Gemius 2017. gada vasarā publicētā pētījuma rezultāti liecina, ka Yandex Latvijā lieto mazāk kā 2% cilvēku, jo Google lietojot vairāk kā 98%. Šeit mēs, protams, varētu runāt par Gemius datu precizitāti, jo loģiski spriežot Yandex daļai būtu jābūt kaut nedaudz lielākai. Jebkurā gadījumā, ja strādājat Latvijā daudz efektīvāk būs ieguldīt naudu, lai optimizētu savu mājas lapu Google vajadzībām.

Yandex interneta meklētājs ir primitīvāks nekā Google un arī darbojas nedaudz savādāk. Yandex atšķirībā no Google lielāku uzmanību pievērš domēna paplašinājumam, satura valodai un, iespējams, arī atrašanās vietai. Tas nozīmē, ka iegūt top pozīcijas Yandex Krievijā bez .ru domēniem būs ļoti sarežģīti.

Citi interneta meklētāji

Ievadā jau noskaidrojām, ka pasaulē darbojas ļoti daudzi interneta meklētāji, bet realitātē lielākā daļa izmanto tikai dažus, pašus zināmākos. Neliela daļa lietotāju, kas uztraucas par savu privātumu mēdz izmantot DuckDuckGo, kas neievāc par lietotājiem nekādu privāto informāciju. Meklēšanas rezultāti, protams, nav tik labi kā Google ietvaros, bet pieņemi ikdienas lietotāja vajadzībām. Ja pasauli satricinās vēl vairāki skandāli par lietotāju privātās informācijas nopludināšanu, iespējams, ka DuckDuckGo varētu piedzīvot straujāku izaugsmi. Interneta meklētājiem līdzīgi kā bankām reputācija ir viens no lielākajiem dārgumiem. Apstākļos, kad reputācija tiek iedragāta, tas ātri vien var zaudēt savas pozīcijas un, iespējams, ka tas tuvākā nākotnē arī notiks.

Paralēli interneta meklētājiem mēs varētu runāt arī par lielāko sociālo tīklu lomu interneta meklētāju tirgū. Piemēram, Instagram lietotāju skaits pārsniedz 1 miljardu, taču lietotāji to izmanto tikai foto un video apmaiņai, sekošanai un savu produktu reklamēšanai. Latvijā tas ir salīdzinoši maz populārs, taču izveidojot pietiekami lielu reālu sekotāju bāzi ir iesējams virzīt preces ārvalstu tirgos. Viena ieraksta publicēšana Latvijas lielākajos Instagram kontos var izmaksāt pat 5000 eur. Pasaules mērogā tas nav daudz, bet priekš Latvijas tā skaitās liela summa.

Pašmāju lielākais sociālais tīkls – draugiem.lv turpretim ir palaidis savu portālu pašplūsmā un šķiet vairs pat necer stāties pretī facebook. Pēdējie novērojumi liecina, ka Draugiem paralēli savām reklāmām savā sociālajā tīklā ir sākuši izvietot Google reklāmas, kas jau ir indikators, ka tiek mēģināts izspiest pēdējo naudu no šī portāla. Iespējams, ka viņi gūs lielākus panākumus, apdrukājot T kreklus ASV. Interneta meklētāju tirgū Latvijai diemžēl pagaidām nav izdevies izsisties.


SEO.lv palīdz uzlabot pozīcijas Google meklētājā. Ja nepieciešama palīdzība, sazinieties ar mums.

Seo.lv palīdzības dienests

Palīdzēsim jums, bet arī citiem var noderēt.