Ikviens mājas lapas īpašnieks vēlas, lai viņa vietne būtu populāra, taču, lai tas izdotos ir jāveic daudzi priekšdarbi. Kvalitatīvs saturs ir labs sākums, taču, ja mājaslapai nav veikts audits un seo optimizācija, tad sasniegt iecerētos mērķus būs daudz grūtāk. Turpinājumā noskaidrosim, kā pārbaudīt vai jūsu tīmekļa vietne ir pielāgota Google vajadzībām.
-
Pārbaudiet lapas ielādes ātrumu
Mājas lapas ielādes ātrums ir ļoti svarīgs nosacījums, lai gūtu panākumus interneta mārketingā. Pat neņemot vērā, ka ātra lapas ielāde var uzlabot pozīcijas (Google to nesaka), mēs katrs zinam, ka tas ir svarīgi. Ja lapas atvēršanās ir jāgaida pārlieku ilgi, lietotāji pārlūkā klikšķina pogu – “back” vai aizver konkrēto logu. Rezultātā Jūsu saturu neviens neredz.
- Noderīgs rīks: Google PageSpeed Insights.(lai redzētu pilnos rezultātus Google gribēs Jūsu epastu)
- Noderīgs rīks: Pingdom Website Speed Test (izvēlēties servera atrašanās vietu atkarībā no savas auditorijas. Latvijai klikšņiniet Angliju vai Vāciju)
Testa rezultāti būs mainīgi un atšķirīgu rezultātu iegūsiet testējot lapu pat piecas reizes pēc kārtas. Jācenšas, lai mājas lapa ielādējas ātrāk par 3 sekundēm. Ja rezultāti neapmierina, atliek ieviest rekomendāciajs. Praksē lielāko ieguvumu dod attēlu saspiešana un pāreja uz ātrāku serveri.
2. Pārbaudiet META tagus
META tagi ir mājas lapā izvietoto lapu apraksti. Ierakstot interneta meklētājā kādu atslēgas vārdu vai frāzi, tiek ģenerēti rezultāti.
Situācijās, kad mājas lapas īpašnieks nav izveidojis savu Meta Title (virsrakstu) un Meta Description (aprakstu) konkrētajam rakstam vai produktam, Google to izveidos automātiski. Google var šādi rīkoties arī tad, kad uzskata, ka tās Meta informācija ir atbilstošāka nekā Jūsu apraksts.
2.1. Meta informācijas duplikāti
Ir mājas lapas, kas automātiski izveido vairākas kopijas vienam rakstam vai produkta aprakstam. Tā ir slikta prakse un jācenšas no tā izvairīties.
Vienlaikus ir mājas lapu uzturētāji, kas tīši vai netīši veido vienādus aprakstus vairākām lapām. Arī tas ir slikti, jo reizēs, kad tiek Google rezultātos tiek parādīti vairāki šādi varianti, lietotājam ir grūtības saprast, kuru izvēlēties. Rezultāts sliktas pozīcijas Google abiem variantiem.
Kā atrast Meta dublikātus?
Ierakstiet meklētājā site:URL. Piemērs: site:seo.lv/blogs.
Gadījumā, ja Jūs Google rezultātos redzat divus vai vairākus vienādus rezultātus ar vienādu META informāciju, ķerieties pie kļūdu labošanas.
3. Dublēts saturs – plaģiāts
Ir vilinoši pārkopēt informāciju no citiem resursiem, jo copy-paste tehniku mūsdienās prot ikviens. Lai pārbaudītu vai Jūsu saturs ir nokopēts, iekopējiet daļu no sava teksta Google meklēšanas lodziņā. Alternatīva ir izmantot Copyscape servisu. Pēdējais ar latviešu valodas resursiem ne vienmēr dod pārliecinošas atbildes, taču varat mēģināt abus.
Sliktā ziņa – Google šādam kopētam saturam neļaus sasniegt top pozīcijas, turklāt Jūs var iesūdzēt tiesā par autortiesību pārkāpumiem. Satura oriģinālais autors arī var nosūdzēt kopētāju DMCA un lūgt izņemt saturu no Google indeksa.
Pat situācijās, kad saturs ir pašu veidots, to nav vēlams kopēt uz citiem saviem resursiem, jo tas nevarēs iegūt labas pozīcijas Google. Ja šis apsvērums nav no svara, varat to darīt.
Izņēmums – lielās autoritatīvās lapas – ziņu portāli, valsts iestādes, lielie uzņēmumi. Viņu mājas lapām autoritāte nereti ir tik liela, ka pat pārpublicēts saturs var tikt parādīts Google rezultātos augstāk nekā oriģinālais. Ja tas notiek un nav pielikta atsauce uz Jums, sūdzieties Google, lai izņem satura kopētāju lapu no meklēšanas rezultātiem.
4. Pārbaudiet savu URL struktūru
Glīti mājas lapu URL patīk gan lietotājiem, gan interneta meklētājiem. Piemēram, manalapa.lv/seo-raksts izskatās krietni pievilcīgāk nekā manalapa.lv/srt8434_34dffdf.html. Lai arī Google var iegūt informāciju un to indeksēt arī no neglītiem URL, tomēr tā mūsdienās skaitās slikta prakse. Lietotāji, kas redzēs otro variantu meklēšanas rezultātos var izvēlēties neklikšķināt uz šāda rezultātā un ilgtermiņā tas automātiski pasliktinās šādas URL pozīcijas meklēšanas rezultātos.
Ko darīt, ja Jums jau ir sava mājas lapa ar neglītu URL struktūru? Uzreiz nav jāsteidzas labot kļūdas, taču ir vērts apsvērt iespēju pāriet uz optimālāku URL struktūru. Ja tas tiek darīts, neaizmirstiet izveidot redirektus no vecajām URL uz jauno variantu.
5. Pārbaudiet bojātās saites
Mājas lapu uzturētāji nereti modernizē savu vietni un šī procesā laikā dzēš daļu satura vai pārveido URL struktūru (skat. iepriekš). Ja tas tiek darīts, neveidojot atbilstošus redirektus, Jūs varat pasliktināt savas pozīcijas Google. Lai tas nenotiktu, obligāti pārvirziet vecās saites uz jaunajām.
Visprecīzāko informāciju par bojātajām URL Jūs varat iegūt savā Google Webmaster Tools kontā. Alternatīva ir izmantot specializētos maksas servisus, taču oficiālajam risinājumam ir daudzas priekšrocības.
6. Pārbaudiet Virsrakstus
Analizējot informāciju Jūsu mājas lapā, Google vērtē dāžadus faktorus. Vieni no nozīmīgākajiem ir atslēgas vārdi URL, Title, H1 un H2, kā arī tekstā. Ja mērķis ir konkrēti atslēgas vārdi, ir vērts tos iekļaut vismaz Meta Title un H1, kā arī vismaz pāris reizes tekstā. Otrā līmeņa virsrakstā – H2 tas nav obligāti. Gadījumos, kad teksts ir garš atslēgas vārdu var izmantot biežāk, savukārt ļoti īsiem tekstiem pat atkārtošananās divas reizēs jau būs par daudz.
Svarīgi ir nepārspīlēt ar atslēgas vārdu pārlieku biežu izmantošanu. Pretējā gadījumā teksts kļūst nedabīgs, grūti lasāms un arī pozīcijas interneta meklētāju rezultātos nevis uzlabojas, bet pasliktinas.
7. Pārbaudiet robots.txt faila ierobežojumus
Robots.txt fails ir neliels teksta failiņš, kas glabājas uz Jūsu servera un definē darbības ierobežojumus meklēšanas robotiem, t.sk. Google. Ierobežojumi var būt dažādi, taču pats nopietnākais ir pilnīgs indeksācijas liegums.
Ja vēlaties piesaistīt apmeklētājus savai tīmekļa vietnei no Google, tad Jūsu interesēs ir nebloķēt Google. Tajā pašā laikā ir daudzi roboti, kurus ir vērts bloķēt. Tie ir roboti, kas indeksē saturu, taču noslogo serveri un nerada Jums nekādu pievienoto vērtību. Angliski runājošajā auditorijā šāds nevajadzīgs robots ir Yandex, taču varat bloķēt arī Baidu un daudzus citus komerciālos robotus.
Google pilnībā tiek nobloķēts, ja robots.txt failā ir ievietotas šādas divas rindiņas:
User-agent: * Disallow: /
Jūs varat pārbaudīt savu mājas lapu, ierakstot interneta pārlūkā manalapa.lv/robots.txt [aizstājiet manalapa.lv ar savas vietnes nosaukumu]. Ja šāds ierobežojums ir izveidots un nav Jūsu interesēs, izdzēsiet to.
8. Ienākošās saites (backlinks)
Ienākošās saites no ārējiem resursiem ir viens no nozīmīgākajiem signāliem Google algoritma darbībā. Ja Jums ir teicams saturs, bet nav ienākošās saites, rezultāts, visticamāk, nebūs teicams. Mājas lapas ar sliktāku saturu Jūs apsteigs, ja viņām būs kvalitatīvākas un vairāk ienākošās saites. Savus linkus Jūs varat analizēt bez maksas savā Google Webmaster Tools panelī vai izmantojot maksas rīkus.
9. Bonuss – Strukturēto Datu marķēšana
Strukturēto daru marķēšana (Structured Data Markup) skan sarežģīti, taču noteikti esat to redzējuši. Recepšu portāli, produktu pārskati, atsauksmes – lielai daļai no tiem klāt ir pievienotas zvaigznītes (vērtējums), foto, cena, darba laiks vai cita vērtīga informācija. Šobrīd Google nenorāda visus strukturēto datu marķējumus, taču laika gaitā attēloto datu daudzums pieaug.
Kā atrast piemēru? Ierakstiet Google meklētājā kādu vispārzināmu ēdienu recepti un redzēsiet daudzus rezultātus, kur tiek izmantota datu marķēšana.
Saviem resursiem strukturētos datus varat ieviest manuāli, izmantojot Structured Data Markup Helper. WordPress lietotāji var lietot bezmaksas spraudņus, kas padara datu marķēšanu vēl vienkāršāku.
Ja vēlaties redzēt piemēru, ierakstiet Google atslēgas vārdus, kas raksturo kādu Latvijā plaši zināmu ēdiena recepti. Saviem resursiem izveidot strukturēto datu marķēšanu varat manuāli
Daudzās satura veidošanas platformās, piemēram, WordPress jau ir izveidoti spraudņi, kas ļauj ļoti vienkārši pievienot strukturētos datus.
Kādēļ SEO optimizācija ir būtiska?
Google izmanto absolūti lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju un labas pozīcijas šajā interneta meklētājā automātiski nozīmē lielāku apmeklētāju plūsmu. Vairāk mājas lapas apmeklētāju savukārt ļauj piesaistīt jaunus klientus vai gūt peļņu ar reklāmām. Ja Jūs neesat pirmajā lapā, tad varat uzskatīt, ka Jūs neesat vispār.
Kā pārbaudīt savu mājas lapu?
SEO optimizācija ietver vairākas pakāpes un nav vienkāršs process, taču šeit aprakstītie padomi ir labs sākums un ļaus Jums gūt daudzas vērtīgas atziņas. Ja vajadzīga padziļināta analīze un vēlaties uzlabot savu mājas lapu ātrāk, sazinieties ar seo.lv speciālistiem.