Blogs jeb emuārs ir publiski pieejama e-dienasgrāmata, ko uzņēmums vai privātpersona publicē internetā. Atšķirībā no dienasgrāmatas bloga ieraksti parasti (bet ne vienmēr) tiek publicēti apgrieztā secībā, t.i. jaunākie ieraksti ir redzami pašā augšā un to saturam nav jābūt saistītam ar dienas notikumiem
Vārds blogs Latvijā ienāca pirms aptuveni 20 gadiem, angļu valodas vārdam “blog” pievienojot latviešiem iemīļoto vīriešu dzimtas galotni “s”.
Kādēļ radās blogi? Vēsturisks ieskats
Tehnoloģiju attīstība 2000-o gadu sākumā radīja iespējas ikvienam izveidot savu blogu bez programmēšanas zināšanām un interneta lietotāji arī to aktīvi darīja. Blogu rašanās iezīmē jaunu interneta laikmetu – Web 2.0, kurā lietotāju veidotais saturs būtiski pieauga.
Pirmās rietumos lietotās platformas bija Blogger (Blogspot), LiveJournal, WordPress, Tumblr. Protams, bija arī daudzas citas, mazāk zināmas.
Arī Latvijā parādījās blogeri, kas steidzās visai pasaulei paziņot savus jaunumus vai uzskatus. Liela daļa publicējās Sviesta ciba (klab.lv – pastāv joprojām), Blogger vai WordPress, citi veidoja blogus ar savu domēnu. Valoda, kurā latvieši veidoja bloga ierakstus, lielākoties, bija latviešu. Daži mēģināja arī rakstīt angliski. Pārsvarā bez lieliem panākumiem (ar izņēmumiem).
Latvijā tika rīkoti blogeru tusiņi un vārds “blogs” vai “blogeris” bija aktuāls un moderns vārds. Bija arī blogu tops. Ja pameklēsiet, noteikti atradīsiet.
Kādā brīdī arī Valsts valodas centrs attapās, ka jaunajai tendencei ir vajadzīgs arī jauns termins un izveidoja vārdu “emuārs”. Kā jau noprotat jaunvārds tika darināts no vārda “memuāri” (piezīmju formas pārskats par cilvēka aizvadīto dzīvi).
Vismaz pagaidām liekas, ka termins “emuārs” vēl nav iedzīvojies un tā vietā Latvijā joprojām runājam par blogiem. Arī šajā rakstā mēģinām precīzāk atklāt, kas ir blogs.
Kādi ir blogu veidi?
Atkarībā no publicētā satura veida un satura visus internetā publicētos blogus varam iedalīt vairākās grupās:
- Dienasgrāmata (autors – parasti privātpersona, publicē saturu par dažādām tēmām, pārdomām, dienas notikumiem, cerībām).
- Uzņēmuma blogs publicē saturu par uzņēmumam aktuāliem jautājumiem, precēm un pakalpojumiem, to lietošanas īpatnībām. Te iederas arī pamācības, padomi, darba process, labas prakses piemērus.
- Nišas blogi – publicē privātpersona vai uzņēmums par konkrētu nozari vai apakšnozari. Piemēram, datortehnika ir niša, Apple datori ir zemāka niša, bet Apple telefoni ir vēl zemāka niša. Autori arī mēdz publicēt ieteikumus un savu pieredzi konkrētu produktu, pakalpojumu vai programmatūras lietošanu. Ārzemēs populāri ir recepšu, māmiņu, taupīgas dzīvošanas, finanšu un dažādu hobiju blogi. Arī mūsu seo blogs ir pieskaitāms pie nišas blogiem, jo publicējam, galvenokārt, noderīgas pamācības par jautājumiem, kas saistīti ar mājaslapas optimizēšanu.
Nišas blogu īpatnība ir to specifiskais fokuss, ko nosaka viens vai vairāki aspekti– uzņēmējdarbības joma, patiesa interese un/vai vēlme nopelnīt. Komerciālie un nišas blogi kā iedalījums mēdz savstarpēji pārklāties un to jāvērtē vairāk kā teorētisku nevis praktisku blogu iedalījumu.
Pēc satura publicēšanas atsevišķi jāizdala foto un video blogi. Abi emuāru veidi fokusējas uz satura publicēšanu tieši šādās formās.
- Videoblogi – kā jau nosaukums liecina ir emuāri, kuru saturu veido video materiāli. Lieki piebilst, ka šeit dominē Youtube, Twitch (videospēles) un pamazām ienāk arī X.com (iepriekš Twitter).
Video blogu saturu var veidot gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Pēdējos gados gan vieni, gan otri to pārsvarā dara komerciālu motīvu vadīti, taču kā jau visur arī šeit ir izņēmumi.
- Fotoblogi – emuāri, kuros saturu veido fotogrāfijas. Agrāk ļoti populārs bija Flickr.com. Šobrīd interneta lietotāji lielā skaitā ir migrējuši Instagram vai arī liek fotogrāfijas citos sociālajos tīklos.
Kā blogi pelna?
Iespējams, esat pamanījuši, ka daudzos blogos arī Latvijā tiek ievietotas reklāmas. Tā nav mīlestība pret reklāmām, bet blogu vai mājaslapu īpašnieku vēlme nopelnīt.
Populārākā automatizēto reklāmu programma ir Google Adsense, kas maksā par katru klikšķi, kam seko maksas baneri un partnerprogrammas. Apskatīsim visus trīs variantus
- Bloga īpašnieks saņem naudu par katru klikšķi uz Adsense reklāmas. (Lai reģistrētos Adsense ir jābūt savai mājaslapai, vismaz desmit rakstiem (labāk vairāk) un pienācīgam apmeklētāju skaitam (vēlams vismaz pāris simti dienā). Tāpat jāievieto atruna par Privātuma politiku, GDPR un pārējās informācija, ko prasa likums. Ja programmā tiksiet apstiprināti, varēsiet ievietot Google sniegtos kodus mājaslapā un tur automātiski sāks rādīties reklāmas.)
- Blogeri var piedalīties partnerprogrammās (piemēram, Amazon, Booking vai Ebay) un saņemt nelielu komisiju par katru pirkumu, ko bloga apmeklētājs veic sadarbības partnera veikalā, ja ierodas tur no blogera saites. Vienkāršāk sakot, ja blogā A ir Amazon partnerprogrammas linki un apmeklētājs caur šo linku Amazon veic pirkumu, blogeris saņem komisijas maksu, taču ir kāda nianse. Komisija tiek izmaksāta tikai noteiktu laiku pēc apmeklējuma veikšanas (Amazon 1 diena, Booking 1 sesija, citās programmās 30 dienas). Darījumi tiek izsekoti ar sīkdatnēm (“cookies”). Ja sīkdatnes tiek atspējotas, izsekošana ir apgrūtināta vai neiespējama.
- Jāpiemin arī iespēja sadarboties ar uzņēmumiem pa tiešo un piedāvāt viņiem izvietot savus reklāmas banerus tekstā vai bloga sānu joslā. Ņemot vērā Adsense popularitāti šādi darījumi ir reti un tos praktizē, galvenokārt, tikai lielie ziņu vai tematiskie portāli.
Cik pelna blogeri?
Latvijas tirgus apmērs nosaka potenciālās peļņas iespējas. Precīza informācija par Latviju mums nav, bet varam pieņemt, ka blogeri šeit nopelna dažus desmitus vai maksimums dažus simtus eiro mēnesī. Arī ziņu portāli izmanto Adsense reklāmas un nopelna vairāk, taču tie bieži sadarbojas vēl ar reklāmu starpniekiem, kas papildus Adsense iesaista arī citus reklāmdevējus. Tāpat šādi reklāmu starpnieki var maksāt ne tikai par klikšķiem, bet arī par skatījumu daudzumu (līdzīgi kā Youtube).
Jums ir populārs blogs angliski? Apsveicam! Visa pasaule ir vaļā un varat ar savu blogu nopelnīt vairākus tūkstošus vai pat vairāk kā desmit tūkstošus eiro mēnesī. Konkrēts peļņas apmērs atkarīgs no nozares, ienākumu gūšanas veida un apmeklētāju skaita.
Vēlaties izveidot populāru blogu Latvijā vai ārzemēs?
Jums ir jāveido saturs, ko pieprasa lietotāji.
Lai piesaistītu apmeklētājus no Google ir jāraksta, izmantojot atslēgvārdus, ko jūsu nišā lieto apmeklētāji. Varat mēģināt (un pat vēlams) piesaistīt savam blogam arī apmeklētājus no sociālajiem tīkliem, bet par šiem apmeklētājiem Google u.c. reklāmdevēji parasti maksā mazāk.
Kas ir bloga ieraksts?
Bloga ieraksts ir viens raksts, kas tiek publicēts emuārā. Ja jums ir videoblogs vai fotoblogs arī viena fotogrāfija vai video (ar vai bez pavadošā teksta) var tikt traktēts kā ieraksts.
Kas ir blogeris?
Blogeris ir cilvēks, kas raksta blogu vai publicē saturu video (piemēram, Youtube, Twitch) platformās.
Blogeris ar savu nodarbošanos var pelnīt naudu vai darīt to tikai sava prieka pēc.
Modernās tehnoloģijas ļauj blogerim atrast savu auditoriju un atsevišķos gadījumos pārspēt tradicionālos masu medijus.
Par blogeri var kļūt jebkurš, bet, lai gūtu panākumus ir jāspēj atrast savu auditoriju un popularizēt saturu. Panākumi var izpalikt mēnešiem vai pat gadiem. Ar to ir jārēķinās.
Kā izveidot savu blogu?
Bezmaksas blogs
Blogus var rakstīt ikviens. Hobija līmenī tam nav vajadzīgs savs domēns, mājaslapa vai finansiāli ieguldījumi. Jūs varat reģistrēties kādā no bezmaksas blogu platformām, piemēram, WordPress.com vai Blogger.com (pieder Google).
Lai reģistrācija izdotos ir vajadzīgs aktīvs e-pasts un jāizdomā bloga vārds.
Ja vārds būs brīvs tiks izveidota jauns WordPress blogs. Izvēloties nosaukumu – “Mans pirmais blogs”, jūsu bloga adrese jeb URL būs – manspirmaisblogs.wordpress.com
Noteikti pamanījāt, ka adrese nav pārlieku glīta, taču šeit varat rakstīt savu emuāru anonīmi un bez maksas. Varēsiet iemācīties kā darbojas mūsdienu bloga platformas un, kad radīsies iedvesma, pāriet nākamajā līmenī.
Blogs, kas prasa ieguldījumus
Vēlaties, lai jūsu blogs būtu ar individuālu domēna vārdu, piemēram, Majaslapa.lv? Nāksies nedaudz atvērt maciņu.
Jūs varat veidot blogu uz jebkāda domēna (.lv, .com, .eu, .org, .info, .net u.c.), taču ja vēlaties sasniegt augstas pozīcijas Google Latvijā, reģistrējiet .lv domēnu. Jā, ranokoties (sasniegt augstas pozīcijas Google) Latvijā arī ar citiem domēna paplašinājumiem, taču tas būs daudz grūtāk un laikietilpīgāk (arī dārgāk).
Lai piereģistrētu .lv domēnu rīkojieties šādi:
- dodieties uz NIC.lv (oficiālais .lv domēnu reģistrs), izveidojiet kontu un reģistrējiet vēlamo domēnu (ja būs brīvs). Izmaksas par .lv domēnu ir aptuveni ~14 eur/gadā.
- hobija projektiem varat reģistrēt bezmaksas domēnu (vardsuzvards.id.lv vai ar eksotiskāku paplašinājumu)
- Papildus būs vajadzīgs arī hostings (vieta uz servera, kur glabāsiet datus). Internetā varat atrast desmitiem un pat simtiem hostinga firmas.Atrast uzticamu nav nemaz tik vienkārši. Ja vajag konsultāciju šajā jautājumā, atrakstiet.
Domēna reģistrācija pati par sevi ir vienkārša, bet nepārsteidzieties.
Rūpīgi apsveriet, kāds būs jūsu bloga, mājaslapas vai veikala vārds. Tas būs zīmols pēc kura cilvēki jūs atcerēsies. Domēns raksturos jūsu preces vai pakalpojumus. Mājaslapas nosaukums par sevi kalpot kā pievienotā vērtība. Arī situācijās, kad vēlaties tikai izveidot blogu, ir vērts reģistrēt normālu domēnu. Iespējams, nākotnē jūsu blogs pārtaps par ko vairāk.
Vai jums arī šķiet, ka domēns Seo.lv ir labāks variants SEO optimizācijas pakalpojumiem nekā būtu random izvēlēts vārds vai vārdu salikums?
Ko darīt, ja vēlamais domēns nav pieejams? Jākļūst radošiem un jāveido interesants vārdu salikums vai vismaz īsa burtu kombinācija, ko viegli atcerēties.
Domēna vārda domāšanā varat iesaistīt arī draugus un ģimenes locekļus. Piedāvājiet viņiem vairākus variantus un klausieties atsauksmes.
Ja galīgi nesanāk, atrakstiet uz Seo.lv. Parasti domēna vārda izdomāšanu piedāvājam kā ārpakalpojumu, bet jauniem censoņiem varam palīdzēt arī bez maksas.
Jau ir mājaslapa. Vajadzīgs blogs biznesam.
Pieņemot, ka jums ir izveidota uzņēmuma mājaslapa vai internetveikals, jaunu emuāru varat izveidot uz sava servera vai hostinga konta bez papildus maksas ar dažiem peles klikšķiem.
Izklausās sarežģīti? Palūdziet savam hostinga uzturētājam vai IT speciālistiem. Neieslīgstot detaļās, hostinga administratora panelī – Cpanel vai DirectAdmin (ja tādi ir pieejami) ir speciālas bloga veidošanas sadaļas. Atliek ierakstīt jauno bloga nosaukumu, lietotājvārdu, paroli. Pēc tam jau atliks tikai izvēlēties dizainu, spraudņus un jāsāk rakstīt.
Bloga URL (adreses) izvēle
Tehniski raugoties, uzņēmuma blogs var atrasties uz apakšdomēna (blogs.majaslapa.lv) vai uz apakšdirektorijas (majaslapa.lv/blogs).
Pievērsiet uzmanību vārda blogs novietojumam URL struktūrā. Pirmajā variantā tā ir pirms mājaslapas nosaukuma, otrajā aiz.
Tas var šķist maznozīmīgi, taču patiesībā ir ļoti svarīgi.
Ja vēlaties no sava bloga gūt SEO priekšrocības un labāk rankoties (augstākas pozīcijas Google), veidojiet blogu uz apakšdirektorijas (majaslapa.lv/blogs/)
Nepārprotiet.
Jums nav obligāti jālieto vārds blogs, taču ir svarīgi, lai adrese būtu veidota pēc iepriekš norādītā parauga.
Alternatīvi nosaukumi uzņēmuma blogam varētu būt arī:
- Mājaslapa.lv/aktualitates/
- Mājaslapa.lv/jaunumi/
- Majaslapa.lv/emuars/
- Majaslapa.lv/zinas/
Mājaslapas Menu zonā pēc tam ieliksiet linku uz blogu. Vienkāršības labad nosaukums Menu un bloga URL parasti ir identisks, bet tas var arī atšķirties.
Kādās situācijās veidot blogu uz apakšdomēna (blogs.majaslapa.lv)?
Google skatījumā visi blogi vai jebkāds cits saturs nav tieši saistīts ar galveno mājaslapu. Saturu uz apakšdomēna parasti izveido, ja vajadzīga vieta eksperimentiem vai atsevišķiem projektiem. Piemēram, Google veido n-tos projektus uz apakšdomēniem.
Arī jūs tā varat darīt, taču blogam uz apakšdomēna būs krietni grūtāk aizlienēt mājaslapas autoritāti (spēku). Praksē tas nozimē, ka norankoties (sasniegt augstas pozīcijas Google) šāda bloga saturam būs krietni grūtāk un tas prasīs ilgāku laiku.
Kā blogs palīdzēs uzņēmuma mājaslapai?
Uzņēmumu un nišas blogi primāri tiek veidotie komerciālu motīvu vadīti, taču tas nav vienīgais ieguvums. Samērā bieži Latvijā varam redzēt, ka mājaslapas, kurās tiek tirgotas preces vai pakalpojumi, taču nav izveidota bloga sadaļa.
Tas nozīmē, ka šādi veikali aiz nezināšanas palaiž vējā daudzus apmeklētājus, kas varētu kļūt par viņu pircējiem vai pakalpojumu saņēmējiem.
Aplūkosim ieguvumus, ko sniegs kvalitatīva bloga veidošana.
Pieaugs mājaslapas apmeklētāju skaits
Google tiek meklēti visdažādākie vārdi, frāzes un jautājumi. Uzņēmuma blogā raksti ir jāveido, balstoties uz nišai atbilstošiem atslēgvārdiem, kas saistīti ar jūsu precēm, pakalpojumiem vai vismaz nozari.
Katrā nišā ir tūkstošiem atslēgvārdu. Tie tiek iedalīti īsajos, piemēram, “logi” vai “pvc logi” un garajos – “lietoti logi no vācijas”, “koka logi vai plastmasas” u.t.t. Īsajiem atslēgvārdiem ir daudz lielāks meklējumu skaists, bet uz garajiem atslēgvārdiem bieži ir zemāka konkurence. Tāpat garie atslēgvārdi – frāzes, jautājumi, izvērsti vaicājumi var piesaistīt apmeklētājus, kas precīzāk zina, ko vēlas un ir tuvāk pirkuma izdarīšanai.
Veidojot ierakstus emuārā, ņemiet vērā vaicājuma mērķi. Iejūtieties interneta lietotāja ādā. Vai viņš meklē informāciju, konsultāciju vai konkrētu preci ar zināmiem raksturlielumiem. Bloga ieraksts ir jāpieskaņo mājaslapas apmeklētāju vajadzībām.
Samērā bieži garie atslēgvārdi sastāv no pieciem, sešiem, retāk pat no deviņiem vārdiem. Piesaistīt apmeklētājus uz šādiem milzeņiem nereti ir krietni vieglāk tieši ar mērķētiem bloga ierakstiem, jo tiek dota maksimāla precīza atbilde uz konkrētu meklējumu, tas ir iekļauts mājaslapas adresē (URL). Google tas patīk.
Noderīgu informāciju par atslēgvārdiem varat atrast savā Google Ads vai Google Search Console panelī, pie nosacījuma, ka jums tas ir uzstādīts savai mājaslapai un tiek ievākti dati par apmeklētājiem.
Palielinās uzticamība jūsu uzņēmumam un zīmolam
Mēs neviens negribat neko pirkt no no-name mājaslapām. Ja tas tomēr ir jādara, ievērojam lielāku piesardzību, piemēram, maksājam par preci tās saņemšanas brīdī, veicam ilgāku saraksti, nogaidām, svārstāmies, izvērtējam dažādus variantus.
Kvalitatīva informācija palīdz salauzt neuzticēšanās barjeru. Tas var notikt arī pēc viena emuāra raksta izlasīšanas, divu, varbūt četru. Lai apmeklētājs uzticētos, ir jāveido lielāks satura apjoms.
Ko Google dara ar informācijas avotiem, kuriem tas uzticas? Ceļ augstākās pozīcijās, dod atlaides, ātrāk indeksē un sniedz citas priekšrocības meklēšanas rezultātos.
Blogs var palīdzēt nezināmai mājaslapai pakāpeniski kļūt par nozares līderi. Iegūst apmeklētāji, Google un, protams, jūs, kas bauda ieguldītā darba augļus.
Google novērtēs labāku mājaslapas struktūru
Google roboti pārvietojas pa jūsu tīmekļa vietni caur iekšējo navigāciju un iekšējiem linkiem, taču ne vienmēr to ir viegli izdarīt. Ja tie nokļūst galapunktā no kura ceļš tālāk neved, indeksācija konkrētajā brīdī var apstāties (to mums nevajag).
Emuāra ieraksti rada papildus iespējas linkot uz precēm, pakalpojumiem, informatīviem materiāliem, citiem bloga rakstiem. Google botiem patīk iekšējās saites, jo tās atvieglo viņu darbu.
Otrs aspekts ir lietotāju ērtības. Arī mājaslapas apmeklētāji mēdz izmantot iekšējās saites, lai pārvietotos pa jūsu mājaslapu. To ir jāizmanto.
Vai jāveido linki uz ārējiem resursiem? Droši. Nevajag baidīties, ka šādā veidā apmeklētāji aizies no jūsu mājaslapas prom.
Gluži pretēji. Pareizi linkojot uz citām mājaslapām, nostiprināsieties kā autoritāte un būs vieglāk sasniegt augstas pozīcijas Google.com vai Google.lv meklētājā.
Noderīga informācija un akcijas
- Jūs drīkstat blogā arī publicēt uzņēmuma jaunumus un sasniegumus.
- Iespēja, ka kāds šo ierakstu lasīs (neskaitot uzņēmuma darbiniekus) nav liela, bet to var darīt. Arī FB jaunumos vai citos sociālajos tīklos varat pārpublicēt šo ziņu. Šāda tipa ierakstiem gan nevajadzētu būt pārāk biežiem. Izmantojiet tos reizēs, kad tiešām nav, ko rakstīt vai sasniegumi ir iespaidīgi.
- No praktisā viedokļa raugoties, daudz noderīgāk ir publicēt ziņas par uzņēmuma praktisko ikdienas darbu, ražošanas vai izstrādes procesu, kā arī darbiniekiem. Tas palīdzēs veidot saikni ar lasītājiem un var paaugstināt uzticēšanos.
- Noderīgas ir pamācības par to, kā lietot rīku vai preci X, Y un tās lietošanas īpatnībām.
- Blogā varat publicēt arī atlaižu kodus un informāciju par izpārdošanas sākumu, tikai neaizmirstiet norādīt precīzu akcijas un atlaižu norises laiku. Neaizmirstiet arī norādīt gadu, jo apmeklētāji jūsu ierakstu atradīs arī pēc viena, diviem un vairāk gadiem.
Secinājumi
- Blogs ir publiska e-dienasgrāmata, ko var veidot gan privātpersonas, gan uzņēmumi. Blogi atšķiras pēc satura veida un formāta. Parastie interneta lietotāji raksta blogu, lai izpaustos par sev nozīmīgiem jautājumiem vai interesēm. Komerciālie un nišas blogi savukārt, lielākoties, tiek veidoti peļņas gūšanas nolūkā.
- Jūs varat izveidot blogu uz bezmaksas platformas (ar neglītu adresi), piemēram, manalapa.wordpress.com vai arī uz sava domēna (manalapa.lv). Otrajā variantā ir jāmaksā par domēna reģistrāciju un hostingu.
- Ja vēlaties piesaistīt papildus apmeklētājus savai mājaslapai no Google interneta meklētāja, blogs ir labs rīks, lai to paveiktu.
- Vajadzīga palīdzība ar mājaslapas optimizāciju? Mēs varam palīdzēt.