+371 28608612 kontakti@seo.lv

Seo optimizācija ir viens no spēcīgākajiem digitālā mārketinga instrumentiem un ļauj piesaistīt jaunus apmeklētājus un jaunus klientus. Tās ietvaros mājaslapā un ārpus tās veicam dažādus pasākumus, kas palīdz uzlabot atslēgvārdu pozīcijas interneta meklētājprogrammās.

SEO nozīme nav pārvērtējama. Ik dienu Google tiek veikti vairāk kā 3,5 miljardi meklējumu. Arī Latvijā tā ir pati populārākā tīmekļa vietne, kuru izmanto praktiski visi interneta lietotāji.

Jūsu lapa ir indeksēta Google, lieliski. Pirmais solis ir sperts, tagad atliek nokļūt pirmajā lapā. Parasti tas nav ātri un viegli izdarāms, bet ir tā vērts. Diemžēl tālāk par pirmo lapu skatās vien retais, bet lauvas tiesu uzmanības saņem pirmās 5 pozīcijas. Kaut kas atlec arī pārējiem meklēšanas rezultātiem pirmajā lapā, bet tālāk esošajiem atliek tikai kripatas.

Vai kāds skatās tālāk par pirmo meklēšanas rezultātu lapu? Jā, taču reti. Lauvas tiesu no uzmanības saņem pirmās piecas pozīcijas, krietni mazāk pirmās lapas lejasgalā esošie un pārējiem atliek tikai kripatas.

Kurš nosaka, kas būs pirmajās pozīcijās? Google algoritmi, taču varam darīt daudz, lai kļūtu par algoritmu favorītiem. SEO optimizācijas nozīme šajā aspektā ir izšķiroša, taču tikai retais Latvijā saprot, ko tas īsti nozīmē. Turpinājumā aplūkosim biežāk sastopamos, kļūdainos pieņēmumus par SEO optimizāciju:

  • Seo optimizācija notiek ātri.
  • SEO optimizācija jāveic tikai vienu reizi.
  • Vairāk atslēgvārdu – labāks rezultāts.
  • Atslēgvārdu skaitam jābūt vismaz 2%, lai uzlabotu pozīcijas.
  • Obligāti vajag garu tekstu.
  • Sociālajiem signāliem nav ietekme uz SEO.
  • Meta tagi nav svarīgi.
  • Vajadzīgi daudz ienākošie linki.
  • Google reklāmu iegāde uzlabo pozīcijas meklēšanas rezultātos.
  • SEO optimizācijai nav svarīga lietotāju pieredze mājaslapā.
  • Pirmo vietu var garantēt.
  • Mājas lapai nav vajadzīga mobilā versija.

 

SEO optimizācija notiek ātri

seo optimizācija

Mēs varam veikt daudzas darbības, lai mājaslapa kļūtu algoritmiem tīkamāka. Vai gribat nokļūt pirmajā lapā mēneša laikā? Jā, tas ir izdarāms, taču panākumi nav garantēti un riska/panākumu attiecība var nebūt iepriecinoša.

Daudzos gadījumos būs jāiegulda lieli līdzekļi (tūkstoši) un pastāv augsta varbūtība, ka tiks saņemts sods. Tas var notikt pēc dažām dienām, nedēļas vai mēneša. Jo neprasmīgāka rīcība, jo iespēja saņemt sodu lielāka.

Google algoritmos ir iestrādāti dažādi aizsardzības mehānismi jeb filtri. Daļa no tiem ir automātiskie filtri, bet ir arī manuāla izvērtēšana, kad reāls cilvēks aplūko rezultātus. Ja kāds no šiem filtriem pamanīs, ko aizdomīgu, no pirmās lapas nokļūsiet n-tajā, bieži bez iespējām atgriezties atpakaļ. Šādās reizēs vieglāk var būt taisīt jaunu mājas lapu, nevis censties atdzīvināt iepriekšējo.

SEO jomā strādājošajiem un arī uzņēmumu vadītājiem šie riski ir jāapzinās. Ja tiek izmantota eksperimentāla mājaslapa un ir vēlme testēt situāciju, to var darīt, bet noteikti nevajadzētu izmantot savu primāro vietni.

Kāda ir alternatīva? Regulāra satura atjaunošana ļaus piesaistīt mekletāju botu uzmanību un saturs tiks indeksēts aizvien regulārāk. Tas nozīmē, ka tikko publicēta ziņa var parādīties Google rezultātos jau pēc dažām minūtēm vai pat sekundēm (parasti ilgāk). Protams, regulāra indeksācija ir tikai sākums, taču regulāri publicējot jaunu saturu par konkrētām tēmām varat nostiprināt savu mājaslapas autoritāti un tas ir pozitīvs signāls. Apvienojot šīs darbības ar citiem lapas optimizācijas pasākumiem, ātrāk sasniegsiet pozitīvu rezultātu un nebūs jāuztraucas par sodiem. Šī ir laba pieeja, ja mērķis izmantot mājaslapu kā biznesa stūrakmeni ilgtermiņā. Jā, tas prasa ilgāku laiku, taču atmaksājas.

SEO optimizācija jāveic tikai vienu reizi

Samaksā vienreiz un aizmirsti. Tas būtu lieliski, taču neatbilst patiesībai. SEO optimizācija ir pastāvīgs un ilgstošs process. Optimizējot mājas lapu, mēs rīkojamies atbilstoši labas prakses standartiem, bet arī citi rīkojas līdzīgi.

Diemžēl nokļūšana pirmajās pozīcijās negarantē, ka tur paliksiet mūžīgi. Google regulāri veic eksperimentus un testē, kuras mājaslapas lietotājiem vairāk tīk. Tā rezultātā no pirmās pozīcijas varat pārvirzīties uz piekto vai pat uz otro lapu un vēl tālāk. Mājas lapas sadaļu atjaunošana un optimizācija palīdz saglabāt pozīcijas, tomēr ne vienmēr ar to pietiek. Kādēļ vispār mēģināt vai viss ir slikti?

Galvenais iemesls rīkoties –  SEO nodrošina visaugstāko investīciju atdevi. Attīstot savu mājaslapu, Jūs varat ar to pelnīt mēnešiem un pat gadiem ilgi, bet reklāmu pozitīvais efekts beidzas uzreiz pēc to pārtraukšanas.

Vide ir mainīga un pārsteigumiem pilna, taču tas nenozīmē, ka nevajag rīkoties. Piemēram, vismaz pāris reizes gadā notiek lielie algoritma atjauninājumi, kas var un arī pamatīgi sašūpo meklēšanas rezultātus. Dažiem tā ir iespēja, citiem zaudējums.

Pievēršot optimizācijai lielāku uzmanību, iespēja noturēties vai pakāpties pozīcijās būs augstāka. Ja tas neizdodas, jāpēta situācija un jāskatās, kas ir par iemeslu kustībai uz augšu vai leju. Ko darīt un kā darīt, būs redzams pēc izpētes.

Vairāk atslēgvārdu – labāks rezultāts

Interneta meklētāju radīšanas pirmajos gados šis pieņēmums bija pareizs un SEO profesionāļi to izmantoja. Tajā brīdī par Google vēl neviens nebija pat dzirdējis un piebāzt tekstu ar dažādiem atslēgas vārdiem bija ceļš uz panākumiem. Kā ir patlaban?

Daži entuziasti Latvijā savus ieradumus nav mainījuši arī šobrīd un seko 20 gadus vecām praksēm. Varbūt esat redzējuši šādus ierakstus teksta beigās – Citi lietotāji mūs atrada ar “atslēgvārds”, “frāze”, “atslēgvārds”. Ja kaut ko tādu redzat, tad ziniet tiek mēģināts sabāzt atslēgvārdus tikai priekš meklēšanas robotiem. Šī prakse tiek dēvēta par “keyword stuffing”. Ja šādi darboņi “uzrautos” uz manuālu pārbaudi, tad zaudētu visas pozīcijas, turklāt tas nav īpaši efektīvs paņēmiens.

Atsevišķās situācijās, kad neviens visā Latvijā vai pasaulē nav izveidojis puslīdz pieņemamu saturu konkrētajam atslēgvārdam, tas var nostrādāt. Ja būsiet vienīgie, kas tādu vārdu būs iekļāvuši tekstā, interneta meklētāji var atzīt jūsu lapu par atbilstošāko konkrētam meklēšanas vaicājumam. Visos citos gadījumos tas nepalīdzēs un pastāv iespēja, ka saņemsiet sodu par atslēgvārdu pārsātināšanu.

Atslēgvārdu skaitam jābūt vismaz 2%, lai uzlabotu pozīcijas

Diskusijas par atslēgvārdu daudzumu tekstā raisa daudz diskusijas. Daži teiks 5%, citi 10% vai 0%. Variācijas iespējas šeit ir dažādas.

Praksē standarti atšķiras dažadās nozarēs un nišās. Spēcīgas, autoritatīvas tīmekļa vietnes var iztikt ar vienu atslēgvārdu visā tekstā, lai nokļūtu pirmajās pozīcijās. Vājākām mājaslapām būs nepieciešams vairāk. Galvenā rekomendācija būtu likt atslēgvārdu virsrakstā un pieminēt vēl dažas reizes tekstā. Likt uz katriem 100 vārdiem 1 vai 2 atslēgvārdus, ir gaumes jautājums. Pamēģiniet tekstu izlasīt,  ja tas liekas nedabīgs, pārsātināts, tad esat pārsāvuši pār strīpu.

Sevišķi lielas problēmas mēdz būt tiem, kas cenšas optimizēt lapu uz grajiem atslēgvārdiem (“long-tail keywords”), kas sastāv no četriem un vairāk vārdiem. Pameklējiet un atradīsiet daudzus amizantus piemērus. Ja ar atslēgvārdiem būs pārspīlēts, rezultāts nebūs pozitīvs.

SEO optimizācijā obligāti vajag garu tekstu

Saturs ir karalis, saka Google pārstāvji, bet vai kāds ir teicis, ka pats garākais teksts būs karalis? Nē, taču pētījumi liecina, ka pirmajās pozīcijās biežāk ir lapas ar apjomīgāku saturu – teksts, foto, video. Vai tas ir ir vienīgais un galvenais faktors? Pārbaudiet.

Izvēlieties kādu sev komerciāli nozīmīgu frāzi vai vārdu un ierakstiet to meklētājā. Pēc tam aplūkojiet pirmās 10 pozīcijas un atkārtojiet meklējumus vēl uz dažiem vārdiem. Ar augstu varbūtību varam apgalvot, ka pirmajā pozīcijā nebūs lapa ar visgarāko tekstu. Šeit nozīmi spēlē arī citi mainīgie.

Protams, garākam tekstam ir citas priekšrocības. Tas ietver vairāk frāzes un atslēgvārdu variācijas, kuras cilvēki reāli meklēt. Priekšrocība? Iespējams, taču palielinās risks pāroptimizēt saturu un rezultātā kārotā efekta vietā var iegūt defektu. Optimizējot lapu, vieniem izdodas izveidot labāku saturu, citiem ne tik ļoti. Vai teksta garums ir svarīgs? Protams, bet tas nav izšķirošais faktors.

Sociālajiem signāliem nav ietekme uz SEO

Tā ir patiesība, taču ne tā kā Jūs domājat. Vadošie interneta meklētāji neskaita “like” un “share”. Ar šiem rādītājiem ir pārāk viegli manipulēt, turklāt tas padarītu viņus atkarīgus no trešo pušu platformām. Tā vietā sociālie signāli tiek izmantoti kā indikatori lietotāju iesaistei.

Google pieder “Chrome” un vēl daudz citi noderīgi rīki, ko interneta lietotāji izmanto ikdienā. Ar šo rīku palīdzību viņi var sekot lietotāju aktivitātei. Arī apmeklējums no sociālajiem tīkliem (FB, Twitter, Instagram, Pinterest, Reddit u.c.) tiek reģistrēts. Ja šādu apmeklētāju skaits būs liels, viņi pavadīs ilgu laiku lapā un līkne būs augšupejoša, tas būs pozitīvs signāls meklēšanas algoritmiem.

Tas, cik lielā mērā konkrētais interneta meklētājs (Google, Bing, Yandex) izmanto šos signālus ir viņu noslēpums. Vienlaikus varam droši apgalvot, ka plašāka lietotāju iesaiste no sociālajiem tīkliem palielina iespējas iegūt ienākošās saites, bet ienākošie linki 100% ir viens no svarīgākajiem faktoriem. Šādā kontekstā raugoties, sociālo tīklu signālus varam izmantot arī SEO optimizācijā, taču ne tā kā daudziem liekas.

Meta tagi nav svarīgi

Interneta lietotāji meta tagus redz lietotāji kā meklēšanas rezultātus. Tos redz arī meklētājprogrammu roboti, kas indeksē lapas saturu, bet parastam mājaslapas apmeklētājam lapā tie nebūs redzami.

Meta tagi ir papildus informācija, ko satura veidotāji var veidot paši. Ja tas netiek darīts meklētāju boti tos izveidos pēc saviem ieskatiem. Meta informācija sastāv no divām daļām:

  • Virsraksts (“meta title”) – raksta vai lapas virsraksts, ko rāda meklētāji (kodā redzams kā <title>Virsraksts</title>)
  • Meta apraksts (“meta description”) – meklēšanas vaicājuma apraksts, ir redzams zem virsraksta.

seo optimizācija

Atsevišķos gadījumos tiek veidoti arī meta atslēgvārdi – aprakstoši vārdi un to sinonīmi, bet Google jau ir atzinis, ka neizmanto šos vārdus, tādēļ to veidošana nav lietderīga.

Vai meta tagi tiešām nav svarīgi? Ir un pat ļoti. Meta tagi kļūst sevišķi būtiski brīdī, kad nokļūstat pirmajā lapā. Uzmanību piesaistošs un uzrunājošs virsraksts būs daudz noderīgāks nekā nejauši ģenerēts virsraksts un apraksts.

Google monitorē visu, kas notiek tās platformā, t.sk. klikšķus uz meklēšanas rezultātiem. Ja šobrīd atrodaties septītajā pozīcijā, bet saņemat vairāk klikšķus nekā trešā pozīcija, pavisam drīz pacelsieties augstāk.

Kā padarīt meta tagus pievilcīgākus? Tā ir māksla pati par sevi, bet iedvesmai varat paskatīties, kā izskatās meta virsraksti un apraksti dažādās nišās.  Seo optimizācijas ietvaros vairumā gadījumu ir svarīgi iekļaut atslēgvārdu meta virsrakstā, bet tā variāciju aprakstā. Ja izmantojat kādu no populārākajām satura veidošanas platformām (WordPress, Wix, Drupal, Joomla, Shopify) meta tagu veidošanas iespējas būs iebūvētas to pamata funkcionalitātē. Piemēram, WordPress mājas lapām ir dažādi spraudņi, kas paredzēti tieši šim mērķim – YoastSEO, RankMath u.c.

Visi ienākošie linki ir vienādi

Ienākošās saites algoritmiem ir viens no svarīgākajiem signāliem un to loma SEO optimizācijas centienos ir būtiska. Vairāk linki liecina, ka lapa ir populārāka, atbilstošāka konkrētai nišai un atslēga vārdiem, tomēr ir kāda problēma.

Visas saites nav vienādas. Ir svarīgi no kādiem resursiem tās saņemat, cik daudz, cik bieži un vēl daudz citi faktori. Ja vēlaties, varat izveidot 1000 vai 10000 linkus uz savu lapu vienā dienā vai nedēļā. Rezultāts būs, taču visdrīzāk negatīvs.

Kā saprast, kuri linki ir labāki? Agrāk Google bija izveidojis noderīgu indikatoru – PageRank, taču tagad tas vairs nav publiski pieejams. Tajā pašā laikā ir citi indikatori, ko varam izmantot – “page authority”, “domain autority”, “domain rank” u.c. Process ir gana sarežģīts, taču pamatprincipi ir vienkārši.

Centieties iegūt saites no spēcīgām mājaslapām un izvairieties no toksiskām lapām. Pie pēdējām pieder mājas lapas ar sliktu linku profilu, ar daudzām izejošām saitēm uz apšaubāmiem vai nelegāliem resursiem.

Palielinot savu autoritāti, sasniegt labākas pozīcijas būs vieglāk, bet līdz brīdim, kamēr tas ir noticis ir jāsaglabā vēss prāts. Nemēģiniet forsēt un veidot pārāk daudz linkus uzreiz, jo rezultāts var būt pretējs cerētajam.

Google reklāmu iegāde uzlabo pozīcijas meklēšanas rezultātos

Jums nav jāizmanto Google Ads, lai sasniegtu labas pozīcijas Google organiskajos rezultātos. Vadošais interneta meklētājs, lai arī gribētu nevar atļauties iestrādāt algoritmā šādu indikatoru finansiālu apsvērumu dēļ. Ja tas notiktu, viņiem būtu jāmaksā daudzu miljardu eiro sodi, tiktu zaudēta lietotāju uzticēšanās un iespējams tiktu pieņemti lēmumi par tā sadalīšanu par iemeslu minot dominējošā stāvokļa izmantošanu.

Tieši uzticēšanās organiskajiem rezultātiem ir tas, kas ļāvis Google kļūt par vadošo spēlētāju interneta meklētāju vidū. Rezultāti ir atbilstoši meklēšanas vaicājumam (atslēgvārdam) un lietotāja vajadzībām. Šī iemesla dēļ gadu gaitā interneta lietotāji ir sākuši ļoti uzticēties organiskajiem rezultātiem vienlaikus saprotot, ka ka Google Ads redzamie rezultāti ir nopirkti.

Iepriekš minēto iemeslu dēļ reklāmas interneta meklētājos var palīdzēt sasniegt plašāku auditoriju, bet ja gribat labas pozīcijas organiskajos rezultātos, tas nepalīdzēs. SEO optimizācijas ietvaros darbojas citi mainīgie un citas likumsakarības.

SEO optimizācijai nav svarīga lietotāju pieredze mājaslapā

Pēdējos gados Google aizvien lielāku uzmanību pievērš lietotāju pieredzes uzlabošanai un ir padarījusi to par daļu no algoritma. Kā tas iespējams? Protams, meklēšanas boti neredz mājas lapu kā cilvēki. Tā vietā ir izstrādāti indikatori (“core web vitals”), kas ļauj novērtēt lietotāju pieredzi tīmekļa lapā.

Pats svarīgākais, kam Google šeit pievērš uzmanību ir a) pirmā satura attēlošanas laiks (FID), lielākās daļas satura attēlošanas laiks (LCP) un tam vai satura elementi nemaina pozīcijas (LCP) tā ielādēšanas laikā. Piekritīsiet nevienam nepatīk lapas, kas ielādējas lēni vai kurās saturs lēkā. Piemēram, lasāt tekstu, kad pēkšņi pa vidu rindkopai parādās reklāma un teksts pārbīdās uz augšu vai leju.

Dizains un tīmekļa vietnes lietojamība interneta meklētājus neuztrauc, taču ir viens BET. Lapās, kurās ir labs dizains, tā ir ērti lietojama un ir pārskatāma navigācija lietotāji uzturas ilgāku laiku.

Vai Jums liekas, ka tas ir būtiski? Atkarīgs no nišas un konkrētās lapas funkcijām, taču kopumā lietotāja uzturēšanās laiks lapā tiek uzskatīts par vienu no SEO optimizācijas faktoriem. Ja lietotāji ieies lapā un gandrīz uzreiz to pametīs un turpinās meklējumus, tas būs negatīvs signāls (“page bounce rate”) un pozīcijas var pasliktināties.

Timekļa vietnēs, kur viss ir ērti, pārskatāmi, saprotami un tiek apmierinātas vajadzības (informācija, pirkums, pakalpojumi) rodas laba sajūta. Šādas mājaslapas nākotnē visdrīzāk apmeklēsiet atkārtoti, bet sliktas kvalitātes vietnēm, ja vien būs iespējams metīsiet līkumu.

Pirmā vieta – garantēta. Vai tiešām?

Ir uzņēmumi, kas sola ar SEO optimizāciju nodrošināt pirmo vietu interneta meklētājos. Tas ir jauki, taču ja dzirdat šādus apgalvojumus ir jābūt piesardzīgiem. “Profesionāļi”, kas to sola nav īpašnieki nevienam interneta meklētājam. Viņiem, iespējams, ir pieredze vai vismaz ambīcijas, taču neviens nevar garantēt pirmo pozīciju. Ja optimizācija tiek veikta pareizi, virzībai jābūt pozitīvai, taču tas prasa laiku. Arī situācijās, kad izdodas sasniegt pirmo pozīciju meklēšanas rezultātos, tā nebūs pastāvīga, jo algoritmi nemitīgi mainās.

Mājas lapai nav vajadzīga mobilā versija

seo-mobile

Cik bieži Jūs internetā ejat no datora, mobilā tālruņa vai planšetes? Iespējams, ka lietojat šim mērķim tikai datoru un vēl esat saglabājuši mobilo telefonu ar podziņām. Nav būtiski. Pasaules pieredze liecina, ka šobrīd vairāk kā puse visu meklējumu notiek izmantojot mobilos telefonus un šī tendence ir augoša.

Google apzinājās, ka tas tā notiks vēl ilgi pirms rezultāti bija redzami dzīvē. Tieši šī iemesla dēļ, pārlūkojot mājaslapas saturu, meklētāja boti pārbauda, vai saturs ir pielāgots mobilajām ierīcēm. Ja tas tā nav, Jūsu pozīcijas, visticamāk, drīz pasliktināsies.

Nepārprotiet, interneta meklētājam joprojām ir tikai viens indekss, kurā apkopota visa informācija, taču ir ieviests princips “mobile first indexing”. Tas paredz, ka priekšroka tiks dota mājas lapām, kas ir mobilajām ierīcēm draudzīgas.

Aplūkojiet vietnes atskaites par apmeklētājiem. Noteikti pamanīsiet, ka mājaslapu ir apmeklējis “Googlebot Smartphone”. Kā jau nosaukums liecina, tas ir interneta meklētāja bots, kas simulē mobilās ierīces. Vai mājas lapai ir vajadzīga atsevišķa versija mobilajām ierīcēm. Nē, taču vietnei ir jābūt spējīgai adaptēties (“responsive”) un pielāgoties visām ierīcēm.

Ja ir kāds mājas lapas apmeklētājs, kuram seo optimizācijas procesā ir jācenšas īpaši izpatikt, tad tas ir “Googlebot Smartphone”. Viņš nerakstīs Jums komentārus un neko nenopirks, bet var atvest simtiem un tūkstošiem apmeklētāju. Ir vērts pacensties.


Uzziniet vairāk par šo tēmu:

Vajadzīga seo optimizācija esošai vai topošai vietnei? Sazinieties ar mums un atradīsim piemērotāko risinājumu.

Lasi SEO, domā Seo.lv

Arī citiem var noderēt.